Aflevering 21 – Van kinderdroom tot stickerkoning: het verhaal van Tinus Kouwenberg

Over een filosofie van: blijven ontdekken

In deze aflevering van Ondernemers met een Missie gaan we op pad met Tinus Kouwenberg – letterlijk en figuurlijk. Tinus is de bevlogen oprichter van de StickerCompany, waar creativiteit, vakmanschap en ondernemerschap elkaar vinden in… jawel: stickers. Maar wie denkt dat dit verhaal enkel over plakplastic gaat, vergist zich. Dit is een verhaal over loslaten, doorzetten, vallen en steeds weer opstaan. Over kinderdromen die werkelijkheid worden – en de kunst om altijd nieuwsgierig te blijven.

Op de fiets naar focus

Tien jaar geleden stuurde de vrouw van Tinus hem op pad. Letterlijk. “Je moet er even uit,” zei ze. En dus fietste hij in zijn eentje naar Santiago de Compostella – met een tentje achterop zijn mountainbike. Een reis die hem veranderde. “Ik kwam erachter dat er zoveel goede mensen zijn. En dat ik mijn leven anders wilde inrichten. Meer rust. Meer structuur. Meer focus.”

Die reis viel samen met een officiële diagnose ADD – en daarmee ook de start van een persoonlijk én professioneel transformatieproces. “Voor die tijd deed ik van alles wat. Maar na die tocht wist ik: ik wil niet de grootste zijn, ik wil de béste worden. In wat ik doe, en voor wie ik het doe.”

Van ponykar naar productiehal

Wie het verhaal van Tinus hoort, snapt meteen: ondernemerschap zat er vroeg in. Al op zijn dertiende haalde hij oud papier op met een ponykar, verkocht het karton en spaarde voor zijn eerste fotocamera. “Ik wilde fotograaf worden. Dus bouwde ik mijn eigen donkere kamer.” Later ontdekte hij de grafische wereld, liep stage in een zeefdrukkerij en verkocht zijn eerste stickers aan kroegbazen in de buurt.

Wat volgde: een uit de hand gelopen hobby in de garage van zijn ouders, samen met een compagnon. Van faxmachines tot advertenties in de Gouden Gids – stap voor stap groeide het uit tot een serieus bedrijf.

“Iedereen wilde stickers. En wij konden ze maken.”

Creativiteit als kompas

Toch begon het na verloop van tijd te wringen. “Mijn compagnon wilde massa draaien, ik wilde creatiever worden.” Dus besloot Tinus opnieuw te beginnen – dit keer helemaal op zijn eigen manier. Volledig digitaal, gericht op maatwerk, met ruimte voor innovatie.

Sindsdien werkte hij onder meer voor Rituals, Heineken, Pride Amsterdam en zelfs Victor & Rolf. Hij beplakte complete gebouwen (zoals het Donna-gebouw in Eindhoven), bedacht gouden sluitzegels met 3D-effect voor kerstverpakkingen, en testte eindeloos met materialen, weersomstandigheden en hoogwerkers. “Soms heb ik het nog nooit gedaan, maar denk ik: ik geloof dat ik het kan.”

Altijd blijven leren

Tinus is het levende bewijs dat vakmanschap en nieuwsgierigheid hand in hand kunnen gaan. Dat ADD niet iets is wat je tegenhoudt, maar je ook buiten de gebaande paden laat denken. En dat ondernemen draait om blijven bewegen – soms zelfs per fiets.

Zijn nieuwste fascinatie? Kunstmatige intelligentie. “Ik heb laatst een chatbot-training gedaan. Nu kan ik letterlijk zeggen: dit zit in mijn hoofd, help mij dat te maken. Er zijn geen grenzen meer.”

Tot slot

Of het nu gaat om een kinderdroom, een papieren ponykar, of een gebouw van 45 meter hoog: Tinus plakt niet alleen beelden, maar ook mensen en ideeën aan elkaar. “Je moet doen waar je goed in bent,” zegt hij. “En vooral: blijven ontdekken.”